1. Vintips
  2. Vinprodusenter
  3. Vinområder
  4. Vin & Mat
  5. Bokanmeldelser

Bokanmeldelse: Senk skuldrene – Lær triksene

Det ligger i tiden. Forlagene ønsker å lansere vinbøker i Norge. Noen greier det med brask og bram, andre havarerer fullstendig.  Gunnar Skoglund vil at du skal senke skuldrene og lære triksene. Lykkes han?  Det går litt i bølger etter min mening.

Husets vin innfrir ikke helt!

Husets vin innfrir ikke helt!

Det hersker ingen tvil at Gunnar Skoglund kan skrive, liker vin og har mye å formidle. Boken begynner knallbra etter en kort intro om ikke å frykte vinen!  Deretter er det et fyrverkeri av gode praktiske råd om temaet mat og vin i praksis.  Gunnar Skoglund har brukt gode kilder, analysert og fornorsket teorier til praktiske øvelser i boken. Grunn alene til å kjøpe boken! Avsnittet med feil i vin er velskrevet og har en klar nytteverdi for leseren. Avsnittet med duft og årsak er på samme nivå. Veldig bra! Gode tips og vink florerer det av i boken også. Tre nye grunner til å kjøpe boken. Samtidig er det noe som skurrer mellom permene, det blir for ujevnt.

Gunnar Skoglunds nye bok kan sammenlignes med et idrettsmann som er godt trent, som er fokusert, men satser for hardt de første 55 meterne (les antall sider) . Deretter skjer det et taktskifte.  Etter noen helt vanlige råd om lufting, temperatur og glassbruk følger det en kort beskrivelse av 21 druesorter hvor druene er tillagt en karakter som for eksempel Clint Eastwood, Pizzavennen og Divadruen. Morsomt, men jeg kaller det sidefyll uten den store dybden eller nytteverdi. Siste del av boken omhandler mytene og hemmelighetene bak scenen i norsk vinpresse og sitater fra kjente norske vinkelnere. Også det sidefyll og lite nytteverdi.  Luften går liksom ut av ballongen etter den lovende starten.

Hovedinntrykket jeg  sitter igjen med er at intensjonen var god, men helheten holder ikke i en  bok som burde fengsle leseren fra begynnelse til slutt.  I tillegg til varierende kvalitet er det mangelfull bruk av gode bilder og illustrasjoner. Mulig det er forlaget som fikk ideén, kontaktet en av få habile vinbloggere, fikk ja og satte i gang med bokprosjektet innenfor dårlige økonomiske rammer som ikke er i samsvar med forfatterens potensiale?

Av de tre nevnte grunnene anbefales boken til deg som har lyst til å lære om vin, sett fra en frisk vinkel i norsk vinverden.  Lettlest, gjennomtenkt og aktuell, men dessverre for ujevn for å hente frem sekseren. Manglende visuelt inntrykk tar vekk femmeren og boken lander på et solid terningkast 4. Jeg ser frem til oppfølgeren og anbefaler forfatteren til å fokusere mer på helheten i neste bok.  Kjøp boken her

Tilbakemeldinger

Anbefalte artikler

1. På topp - Bag in Box listen 2017