Vinofil Sitat
  1. Vintips
  2. Vinprodusenter
  3. Vinområder
  4. Vin & Mat
  5. Bokanmeldelser

Kommentar: Jeg tilhører 7 % klubben og er stolt av det!

Norges vinsmak styres av knippe med mektige vinimportører. Millionene renner inn hver uke. Fortjenesten er under press med stadigere dårligere marginer. De selger hvilken som helst kvalitet uten skrupler.  Markedet er blitt en slagmark. Glem myten at Vinmonopolet er en sikkerhetsventil for kvalitet gjennom smak.
BIB

Nøkkelordet er segmenter og alle kunder er delt inn i det. Både du og jeg.  Ganske logisk egentlig fordi smak er noe som er subjektivt.  Eller er det det? Vinmonopolet på sin side tar intet ansvar over å fronte bedre vinkvalitet (smak) ovenfor norske forbrukere. Det burde de gjøre etter min mening. Vinmonopolet har en unik sjanse å påvirke folkesmaken ved å definere hva en kommersiell og smakløs vin er. Derfor får de skylden av meg. Den kresne vinskribenten.

Bare så det er sagt. Ingen faller død om etter å drukket viner som knapt kan kalles vin av kresen vinskribent. Det handler om forstå hvilken segment  du tilhører hos Vinmonopolet og vinimportørens iver til å ta markedsandeler. Det er markedsøkonomi i praksis, på godt og vondt.

Ifølge Vinmonopolet deles kundene inn i følgende grupper. Den største delen med sine 30% er Vanekunden deretter følger Den trygghetssøkende kunden med 14%. Pappvinkunden er 11% av markedet mens den prisbevisste kunden er 16% av markedet. Den interesserte kunden havner på 21% og den kunnskapsrike kunden er bare 7% av markedet. Nederst kan du lese om kriteriene som tilegnes deg som kunde

Spørsmålet som gjerne man stille seg  er følgende: Kan man tilegne seg bedre smak?  Bør Vinmonopolet se på sin egen rolle som formidler av gode produkter i alle segmenter?

Blant Norges vinimportører er det få bud, men de oppsummeres gjerne slik. Bud 1. Selg det kunden (les Vinmonopolet ) etterspør uavhengig av kvalitet. Bud 2. Gå gjerne over lik for å ta markedsandeler for å skape vekst.  Faktum er at det få vinporteføljer som alene kan overleve av å selge vin av de minste segmentene. Alle er nødt til å ha volum for å overleve.

Kan du smake forskjell på god og dårlig vin?
Ja, det hersker ingen tvil om at man tilegne seg smakskompetanse på lik linje som dypdekunnskap om kunst, musikk og yrkesfag.  Problemet er at få har anledning til å drive mengdetrening i vinsmaking. Mengdetrening? Å smake mange ulike viner samtidig og over tid. Du bygger rett og slett kompetanse på smak. Det er en dyr kompetanse å tilegne seg desverre. Stadig økende avgifter gjør det ikke enkelt.  Stiller du de mest solgte rødvinene i Norge kontra kvalitetsvin opp i en smaking hvor du vurderer hvilken vin som smaker best vil du bli overrasket over resultatet. Du vil forlate et kundesegment og stige i «gradene» på hvilken kunde Vinmonopolet og vinimportørene oppfatter deg.  Det selges faktisk mye vin som knapt kan kalles vin i Norge og paradokset er at ingen trenger å ta ansvar for det. Jeg har tilfeldigvis lært meg litt smakskompetanse, ikke nødvendigvis perfekt kompetanse, men mer forståelse at smak er noe du kan lære deg om du vil. Akkurat som gleden over kunst, musikk og språk.

Dagens Næringsliv og Vingruppen krangler
I en artikkel nylig fra DN som er skapt for mange klikk er ingressen slående, men nyansene og forklaringen er utelatt. Fakta er at vinene har blitt en salgssuksess på tross av elendige anmeldelser fra flere hold.  Vinene i saken er laget til kundene som utgjør samlet 51% av kundesegmentet.  En enkel linje om hvilket segment den er ment for hadde balansert artikkelen. Samtidig opplyser den i brutale fakta hvor elendig vinene er sett fra en vinjournalist side.

Vinmonopolet sitter på nøkkelen
Jeg kan med stor sannsynlighet fastslå at det er få vinimportører i Norge som drikker den vinen de lever av . Til det er de for glad i god vin. De leverer bare et produkt til en kunde ( les Vinmonopolet) som igjen ikke har ryggrad til å fronte bedre smak på vegne av noen av sine kundesegmenter i basisutvalget. Vinimportører som leverer i bestillingsutvalget er  samtidig fanget i en nedadgående spiral på mindre marginer og økende avgifter på rimelige viner. Heldigvis finnes det lyspunkt i de høyere prisklasser. Vinmonopolet fronter en av verdens beste utvalgt totalt sett.  Det finnes derimot en slange i paradis

Det som betyr noe i den store sammenhengen er hvordan Vinmonopolet agerer mot stadig dårligere viner i de enkleste vinsegmentene. Håpet mitt er den nye toppsjefen hos Vinmonopolet har mot til å forandre og forbedre et ellers vel fungerende monopolsystem. I mellomtiden gleder jeg meg å tilhøre 7% klubben til Vinmonopolet.  Jeg er blitt en minoritet i Norge og jeg er stolt av det!

Les mer om hvilken kunde du er ifølge Vinmonopolet

30 % av kundene. Vanekunden: Vanekundene har generelt liten interesse og kunnskap om vin, men de kan navnet på de mest kjente vindistriktene og druetypene. Det viktigste kjøpskriteriet er at de kjenner vinen fra før, og de er i liten grad opptatt av å prøve noe nytt. Pris er forholdsvis viktig når de velger vin, og 40 prosent av forbruket er pappvin. De drikker gjerne vin i kombinasjon med mat, men er mindre opptatt av smaksopplevelsen og det å lære noe nytt sammenlignet med de andre kundetypene.

14% av kundene.Den trygghetssøkende: De trygghetssøkende handler på Vinmonopolet fire, fem ganger i året, og drikker en flaske vin eller to i måneden. De har generelt liten interesse og kunnskap om vin, og baserer i stor grad kjøpene sine på anbefalinger fra betjeningen. De er ikke så opptatt av pris, og bruker i snitt 130 kroner på en flaske vin. Kundene foretrekker vin fra Italia og Spania, gjerne smaksrike og fyldige rødviner eller fruktige og friske hvitviner.

11% av kundene. Pappvinkunden: Pappvinkunden kjennetegnes ved at over 70 prosent av forbruket er pappvin. Halvparten av kundene kjøper månedlig pappvin på Vinmonopolet. De har noe interesse for vin, men ikke høy kunnskap. Kundene velger ofte en vin de kjenner fra før, men enkelte kan også være åpne for å prøve noe nytt. De foretrekker en fyldig og smaksrik rødvin, og Italia er favorittlandet. De liker gjerne å lese om vin, og da hovedsakelig i aviser.

16% av kundene. Den prisbevisste: De prisbevisste kundene er interesserte i vin, men har ikke høy kunnskap om vin. De foretrekker helst rødvin fra Italia eller Frankrike. De er på Vinmonopolet cirka én gang i måneden og de bestemmer seg gjerne ganske raskt. Kundene er opptatt av å få valuta for pengene, og prisen er viktig når de velger vin. Vanligvis ender de opp med en flaske til rundt 125 kroner. Det hender at de prøver noe nytt, men da helst fra et land eller distrikt de kjenner fra før. Det hender denne kundegruppen leser om vin i aviser eller på nett, og en gang i blant leser de Vinbladet eller bruker vinmonopolet.no.Smaksopplevelsen er viktig, og de velger normalt en fyldig og smaksrik rødvin. Skal de ha hvitvin ser de etter en lett og smaksrik variant. De kjøper vanligvis ikke pappvin.

21% av kundene. Den interesserte: De vininteresserte kundene har høy kunnskap og interesse for vin. De handler i gjennomsnitt tre flasker når de er på Vinmonopolet, og betaler gjerne mellom 125 og 150 kroner for en flaske vin.De leser en del om vin, både i aviser og på nett. Aller helst spør de om råd på Polet, og det hender de leser Vinbladet eller sjekker noe på vinmonopolet.no.Italiensk er favoritten, men det blir også en del fransk og i blant velger de en vin fra et par-tre andre land. De kjøper stort sett vin til mat, og smaksopplevelsen viktig.

7% av kundene. Den kunnskapsrike: De kunnskapsrike kundene er interessert i vin, og har god kunnskap. De kjenner til en rekke vindistrikter og en del druetyper. Vanligvis handler de tre-fire flasker hver gang de er på Vinmonopolet. De foretrekker rødvin fra Italia og Frankrike, men drikker i blant vin fra fire-fem andre land også. Kundene er ikke så opptatt av prisen. Vanligvis velger de vin til rundt 150 kroner, men betaler i blant opp mot 400 kroner for en flaske. I løpet av år kjøper de vin for cirka 10 000 kroner. De foretrekker fyldige og smaksrike rødviner og tørre, smaksrike hvitviner.</p><p>Mange av disse kundene abonnerer på Vinbladet og henter informasjon fra flere kilder, både på papir og nett, inkludert vinmonopolet.no, og liker å bruke litt tid på å planlegge innkjøp i forkant. De er åpne for å prøve noe nytt, men ender ganske ofte opp med en vin de kjenner fra før, eller på en kjent druetype fra et klassisk distrikt. Smaksopplevelsen er viktig, samtidig er de åpne for å lære mer om vin.

Tilbakemeldinger

Anbefalte artikler

  1. På topp - Bag in Box listen 2017

    2Paskevin Vinnere BIB Mars 2016 Photo Svein Lindin-7470

    Kun de vi mener er best havner på denne listen. Oppdateres løpende

    Vintips
  2. Coravin: Alle som driver seriøst med vin, må ha en!

    coravin

    Alle har i utgangspunktet nytte av et slikt verktøy. Bare du er glad i vin

    Vintips
  3. Meinklang - Med okser, hester, griser og sauer i vinmarkene

    Begruenung

    Vin med naturlig klang fra Østerrike

    Vinprodusenter, Vintips
  4. Champagne Charlie er på banen igjen!

    Vino2

    Verdt å ta en titt på og ikke minst en smak av.

    Vinprodusenter, Vintips

Mest leste artikler

  1. Den store Amarone testen - 10 på topp

    Masi Mai 2015 foto Svein Lindin19

    I 1995 ble Amarone betegnet som et forbigående fenomen.

    Vintips
  2. På topp - Bag in Box listen 2017

    2Paskevin Vinnere BIB Mars 2016 Photo Svein Lindin-7470

    Kun de vi mener er best havner på denne listen. Oppdateres løpende

    Vintips

Våre lesere anbefaler

Stikkord


 

Magasinet Vinofil leverer vinartikler til:

Dekanter
Riedel Glass

© Vinofil 2009–2017. Alt innhold, herunder tekst og bilder, kan ikke gjengis uten henvisning til kilde/artikkel og skal godkjennes før bruk.

All omtale i Vinofil oppfyller kravene til alkoholloven paragraf §9-2 om redaksjonell frihet og uavhengighet. Artikler blir også publisert i Finansavisen og Horeca

Kontaktperson: Sommelier & Vinskribent Svein Lindin
Mobil: 47 87 40 83 ~ E-post:

In Vino Veritas BliEnVinkjenner.no Eliksir

Motta nyhetsbrev på e-post

Vi sender jevnlig ut gratis vintips om gode viner. Du kan når som helst melde deg av.

I våre tester brukes glass fra:

Riedel

Anbefalte viner kjøpes hos:

Vinmonopolet