2. Vinprodusenter
  3. Vinområder
  4. Vin & Mat
  5. Bokanmeldelser

Bokanmeldelse: Årstidenes beste oppskrifter – kokkenes favoritter
Terningkast 5

I Norge har det tidligere vært Bølgen & Moi, Hellstrøm og Stiansen som har dominert markedet for kokebøker fra restauratører eller kjøkkensjefer. Nå er det kanskje kommet en ny aktør på kokebokmarkedet. Bjørn Tore Furset

Rå Vare Foto: Stian Broch

Rå Vare Foto: Stian Broch

Bjørn Tore Furset er ukjent for de aller fleste nordmenn, men du har helt  sikkert vært på noen av hans restauranter. Det hele startet i 1996, da Bjørn Tore Furset var kjøkkensjef ved Lofoten Fiskerestaurant. Året etter kjøpte han restauranten sammen med sin far. En barndomsdrøm gikk i oppfyllelse. Siden har det gått slag i slag. I dag har han har har en hel bråte av dem i Oslo. Argent Restaurant · Dyna Fyr · Ekebergrestauranten · Festningen Restaurant · Fursetgruppen Catering · Grand Café · Grilleriet · Ingierstrand Bad Restaurant · Konserthuset Restaurantdrift · Karlsborg Spiseforretning · Lofoten Fiskerestaurant · Maaemo Restaurant · Pizza Crudo · Public Matpub · Sabaki · Sanguine Brasserie · The Room · Taqueria · Tjuvholmen Sjømagasin  og Ullevaal Restaurantdrift

Bjørn Tore Furset : foto Fursetgruppen

Bjørn Tore Furset : foto Fursetgruppen

Når man har en slik knippe restauranter i Oslo og vil gjøre noe nytt i markedsføringen av dem er det nytenkende av Bjørn Tore Furset og hans team av kjøkkensjefer å lansere en kokebok med årstidenes beste oppskrifter. Et relativt vellykket bokprosjekt i samarbeid med Cappelen Damm forlag etter min mening.  Det er derimot en flott utnyttelse av kompetansen i restaurantgruppen.

Hva er hemmeligheten av god mat spør man i forhåndsomtalen av boken. Spør man kokkene til Bjørn Tore Furset vil svaret være: gode råvarer.  Hadde restaurantdrift vært så enkelt ville det vært langt flere kokebøker på markedet.  Det hersker ingen tvil at boken vil fungere flott som en gave eller et flott  minne fra et besøk på en av hans mange restauranter. I boken er det en mengde gode oppskrifter som er tilrettelagt og beskrevet slik at folk flest kan lage dem hjemme eller glede seg til et restaurantbesøk.

Boken tar for seg et kjent begrep som ofte er knyttet til råvarer. Årstidene.  Her er det lett å falle i mange feller når man lager en kokebok. Boken kunne blitt for generell, råvarene for eksklusive eller teknikkene for å lage oppskriftene blitt for kompliserte.  I boken har kjøkkensjefene greid å balansere dette på en utmerket måte.  Bokens troverdighet økes betraktelig ved billedbruken. I Norge er det svært få som tar så flotte matbilder som fotografen Stian Broch.   I mange kokebøker er det ofte ikke et samspill mellom tekst og bilde. Det kan du ikke si her. Stian Broch er en kunster på matbilder og er alene grunn til å kjøpe boken. En annet smart grep er portrettene til kjøkkensjefene. De gir  en ekstra verdi  med et innsyn i deres karrierer og matfilosofi.

Om det med jevne mellomrom vil komme kokebøker fra Bjørn Tore Furset og hans kokker er høyst usikker. Jeg hadde anbefalt det, for bedre markedsføring enn dette finnes knapt i Norge.  Boken gir et riktig matbilde av Oslo restaurantverden. Laget  av de beste kokkene i Oslo, samlet sammen av Bjørn Tore Furset  og krydret med vakre bilder og gode oppskrifter. Boken får et solid terningkast 5.   Boken kan bestilles her

ISBN:     9788202504601
Forlag:     Cappelen Damm
Trykkeår:     2016