1. Vintips
  2. Vinprodusenter
  3. Vinområder
  4. Vin & Mat
  5. Bokanmeldelser

Bokanmeldelse: To gode kokebøker Kok & Stek & Vennemiddag

Nordmenn går aldri lei av gode inspirasjonskilder for matoppskrifter. Selv har jeg et hav av dem. De plukkes frem som kilde til å utvide horisonten, lære litt mer og ikke minst glede seg over nye smaker. Nå er det kommet to som fortjener sin plass i bokhyllen på kjøkkenet.

Kok & Stek hører hjemme på kjøkkenhyllen Foto Svein

I 2014 kom sausebibelen Saus & kraft og nylig ble oppfølgeren Kok & Stek lansert. Kok & Stek  er utarbeidet av noen av Norges beste kokker jobber på Kulinarisk Akademi i Oslo.  Den første kokeboken Saus & Kraft  lærte de det viktigste i et måltid, nemlig saus og kraft. En god saus får ethvert måltid til å skinne, og middagen blir aldri det samme etter at du har lært deg å lage god saus. Denne høsten står Kok & stek på programmet. Kok & stek viser hvordan du får et perfekt resultat når du varmebehandler grønnsaker, frukt, fisk og kjøtt. Det er som kjent mange måter å koke og steke på. I boken blir du presentert kort for de viktigste prosessene for et vellykket resultat: Koking, posjering, blansjering, confitering, sous vide, pannesteking, braisering, ovnsteking, grilling og fritering. Boken gir deg 198 fristende oppskrifter i kjent kvalitet fra Kulinarisk Akademi. Setter du den opp mot sausebibelen Saus & kraft  faller den litt igjennom alene, men sett i sammenheng med den første boken er det kvalitet fra første til siste side.   Hadde man brukt mer tid på å beskrive de ulike metodene i boken gjerne illustrert med beskrivende bilder og faktatips som f.eks temperaturoversikter hadde boken kunne kalles en matbibel på lik linje med praktboken Kokkelære av Tom Victor Gausdal. Boken får et velfortjent og solid terningkast 5. Boken får du kjøpt her

En nær venn av Kulinarisk Akademi er Ole Martin Alfsen. Den folkekjære kokken, kokebokforfatteren og vinkelneren Ole Martin Alfsen har gjort det meste innenfor mat & vin i Norge. Som respektert fagperson og nådeløs forsvarer av å avmystifisere bordets gleder har han gjennom syv forfatterskap, kjent TV kokk personlighet og ikke minst gjennom Kulinarisk Akademi i en årrekke fått lov til å utøve sin rolle.

Terningkast 6 er velfortjent på så mange plan. Foto Svein Lindin

Vennemiddag er først fremst en praktisk kokebok.  Ole Martin Alfsens Vennemiddag er kokeboka for deg som trenger litt hjelp til å lage middagsselskap med minst mulig stress. For kravene vi stiller til oss selv, er ofte  altfor høye. Det skjer omtrent aldri at gjester er skuffet over å samle seg rundt et bord i lag med gode venner, god mat og godt drikke. Med over hundre oppskrifter på forretter, hovedretter, desserter og tilbehør, og hundre konkrete tips til hva du bør gjøre i alle tenkelige situasjoner underveis. Forfatterskapet til Ole Martin Alfsen er imponerende. Han har gjennom folkelige kokebøker skapt en egen kultur av tilhengere. Bøker som Mer. Mat & drikke, Familiekokeboken, Hverdagsmat og vennemiddag har solgt i titusenvis og plusser du på årelang formidling av matprogrammer som ” Vis meg dittkjøleskap”. 4-stjerners middag” er det en selvfølge at Ole Martin Alfsen også er en av frontfigurene i middagskasse suksessen Godt levert.no.   Unge kokker og vinkelnere har lenge hatt han som sin inspirasjon,  nå er det hele Norge som nyter av hans opprinnelig ønske om å være en kulturbærer for mat og drikke.

Et stort pluss er at boken kommer også med råd om passende drikke til alle rettene. Om du har få venner får du flere med boken Vennemiddag. Det garanterer jeg!  Terningkast 6 er velfortjent på så mange plan. Boken får du kjøpt her

Vennemiddag Festmat for alle ISBN: 9788232800827
Utgivelsesår: 2016 Fotograf: Sigrud Fandango Forlag Forlaget Press

Kok & stek ISBN: 9788293311256