Lenge har det i praksis vært fritt frem for å promotere egne produkter og arrangementer som har som mål å reklamere for vinprodusenter eller oppfordre leserne til å kjøpe alkohol. Fra Helsedirektoratet har det vært lett å få tilgivelse, en ripe i lakken eller en påpakning om å rette seg etter forholdet.
Alkoholloven
Nye maktmidler
Bøter i millionklassen gir Helsedirektoratet myndighet, og markerer en kraftig opptrapping i kampen mot ulovlig alkoholreklame, produksjon og distribusjon. Vel og merke om de etterleves. Tidligere har Helsedirektoratet kun hatt mulighet til å kreve korrigering av lovbrudd og ilegge tvangsmulkt dersom tiltak ikke ble gjennomført innen gitte frister. Noe som sjelden har blitt gjort.
Loven har lenge vært klar
For at noe skal klassifiseres som reklame, må det være massekommunikasjon med hensikt om å fremme alkoholomsetningen. Det er ikke av betydning hvilken plattform som benyttes for å spre informasjon, da sosiale medier er inkludert i reklameforbudet. Utvisninger gjelder individuelle henvendelser, som ikke regnes som reklame. Problemet er at Helsedirektoratet ikke har hatt myndighet til å sanksjonere selve bruddet. Det har gitt norske vinimportører mulighet til å igangsette alkoholreklamekampanjer uten betydelig risiko, annet enn pålegg om å stanse kampanjen.
Det sier seg selv at mange har utnyttet det i større eller mindre grad, forteller ulike norske vinimportører til Vinofil.
Nye retningslinjer
Helsedirektoratet vil utvikle interne retningslinjer for vurdering av disse sakene, og disse retningslinjene vil bli gjort tilgjengelige for offentligheten. Når dette skjer kan ikke Helsedirektoratet svare på, men Vinofil erfarer at de “samler” på relevante brudd en periode for å høste erfaring i hvordan vinbransjen overholder alkoholoven.
Retningslinjene som vil tre i kraft, vil legge til grunn flere ting for å gi gebyr. Alvorlighetsgraden av bruddet blir tatt i betraktning. Faktorer som om bruddet påvirker barn og unge, om det medfører helserisiko, og antallet berørte vil bli vurdert. Sosiale medier har den egenskapen at det kan gå viralt, uten at vinimportører har “kontroll”.
Avdelingsdirektør Øyvind Giæver i Helsedirektoratet forklarer bakgrunnen for endringen: «Tidligere har vi stått i et dilemma når det gjelder håndhevingen av for eksempel reklameforbudet. Aktører kunne spekulere i brudd og tjene på det, uten reell risiko for sanksjoner. Nå kan vi kreve gebyr fra det øyeblikket bruddet skjer.»
Nå kan vi kreve gebyr fra det øyeblikket bruddet skjer
Avdelingsdirektør Øyvind Giæver i Helsedirektoratet
De nye reglene gir Helsedirektoratet mulighet til å ilegge gebyrer på opptil 4% av en bedrifts årsomsetning, eller maksimalt 2,48 millioner kroner i særskilte tilfeller. Gebyrene kan gis for brudd på forbudet mot alkoholreklame, regler for produksjon av alkohol, og regler for utlevering av privatimportert alkohol. Med disse nye reglene sender Helsedirektoratet et klart signal til bransjen: Brudd på alkoholloven vil ikke lenger være økonomisk lønnsomt, og konsekvensene kan bli betydelige for de som velger å ignorere regelverket.
Mer nøytral informasjon: Norske vinimportører «sitter rolig i båten» til nye retningslinjer kommer