Salgsstatistikken fra Vinmonopolet for 2024 viser en nedgang på 3,7 prosent, samtidig som den avdekker interessante endringer i nordmenns drikkevaner. Rødvin forblir den mest populære varianten, men vi ser en betydelig økning i salget av alkoholfrie alternativer og en trend mot lettere og lysere drikkevarer.
Normalisering etter pandemien
I 2024 solgte Vinmonopolet totalt 92,1 millioner liter, noe som er en nedgang på 3,5 millioner liter sammenlignet med året før. Presseansvarlig Jens Nordahl forklarer at dette er en naturlig utvikling ettersom samfunnet tilpasser seg etter pandemien. Økt reiseaktivitet til utlandet og vekst i grensehandel bidrar også til nedgangen i salget hos Vinmonopolet.
Vinofil.no observerer at grensehandelen er tilbake i fullt. Man kan regne opptil 40 prosent av den totale salget av vin og sterkvin er utenfor Vinmonopolets vegger. Med økende alkoholavgifter, dyrtid er det en nedadgående spiral som fører til spørsmålet? Har Norge egentlig et monopol, eller bare et » feil» navn på en butikkkjede?
(Omsetningen av vin og hetvin økte med 40,3% i pandemiåret 2020 sammenlignet med året før)
96 prosent av alle varelinjer på Vinmonopolet er utenfor basisutvalget
Svein Lindin, Vinofil
Rødvin holder seg, men taper terreng
Rødvin forblir den største kategorien med 41 prosent av det totale salget, som tilsvarer 37,9 millioner liter. Likevel opplever denne kategorien den største nedgangen, med et fall på 2,6 millioner liter i 2024. Det er verdt å merke seg at mindre tradisjonelle rødvinsland som Libanon, Tyskland og Georgia opplever vekst, mens salget fra mer etablerte vinland som Italia, Frankrike og Spania synker.
Rødvin, som historisk sett har vært Vinmonopolets største kategori, opplevde en nedgang på nesten 2,63 millioner liter i 2024, tilsvarende 6,5 prosent mindre enn i 2023. Totalvolumet landet på 40,5 millioner liter, noe som likevel utgjør over halvparten av det samlede svakvinsalget. Nedgangen kan indikere en dreining i forbrukernes preferanser mot lettere vinstiler eller en generell reduksjon i alkoholkonsum. (Kilde: Vinmonopolet, salgstall 2024)
Det er også nedgang for hvitvin, Vinmonopolets nest største kategori med 23,5 millioner liter solgt i 2024. Nedgangen for hvitvin er på 1,8 prosent målt i liter. – Fransk hvitvin passerte tyske i 2024, og er nå markedsledende for første gang på 20 år, sier Nordahl.
Musserende og rosé er avhengig av varme dager
Også musserende viner, Vinmonopolets tredje største kategori med 6,7 millioner liter, har nedgang i 2024. Derimot er det nullvekst for rosévin, noe som antakelig har sammenheng med en uvanlig varm høst. – Salget av rosévin er svært temperatursensitivt, populariteten øker med stigende temperaturer, sier Nordahl i en kommentar på polets egne sider om salget
Lett og lyst i vinden
Trenden mot lettere og lysere drikkevarer fortsetter å vokse i 2024. Dette gjenspeiles i den økende populariteten til hvitvin, musserende vin, rosévin, øl, sider og alkoholfritt, på bekostning av rødvin, sterkvin og brennevin. Nordahl påpeker at denne utviklingen kan tilskrives både et økt fokus på helse og klimaendringer.
– Vinmonopolet trenger å få endret rammevilkår til å sto imot grensehandel og andre handelslekkasjer. Den nedadgående spiralen i salget er urovekkende.
– Vinofil.no Januar 2025
Alkoholfritt når nye høyder
Den mest bemerkelsesverdige utviklingen i 2024 er den sterke veksten i salget av alkoholfrie alternativer. Med en imponerende økning på 19 prosent fra året før, nådde salget av alkoholfritt over 1,3 millioner liter – en ny rekord for Vinmonopolet.
Norsk sider på fremmarsj
Norsk håndverksider opplever også betydelig vekst, med en økning på 8 prosent til 350.000 liter. Dette markerer en bemerkelsesverdig utvikling for en kategori som knapt eksisterte for ti år siden.
En tankevekker: 41.000 varelinjer!
Vinpuls kunne melde at Vinmonopolet har et omfattende sortiment med over 41 000 aktive varelinjer. Den overveiende delen av disse produktene består av vin og brennevin, som private importører har gjort tilgjengelige for Vinmonopolets kunder. Disse varene er tilgjengelige gjennom to hovedkategorier: bestillingsutvalget (BU) og tilleggsutvalget (TU). Det bemerkes at disse produktene ikke er innkjøpt direkte av Vinmonopolet, men er i stedet levert av importører som ønsker å tilby et bredere utvalg til forbrukerne.
Bestillingsutvalget utgjør den største andelen av sortimentet, med hele 29 771 produkter. Tilleggsutvalget følger med 4 702 produkter, mens spesialutvalget har 4 876 oppførte produkter. Disse kategoriene gir kunder muligheten til å utforske et variert utvalg av alkoholholdige drikker fra ulike produsenter og regioner.
I kontrast til det omfattende utvalget i bestillings- og tilleggsutvalget, er basisutvalget, som inkluderer faste listeføringer og partivarer, betydelig mindre. Ved nyttårsskiftet er det kun 1 601 produkter tilgjengelig i basisutvalget. Disse varene er innkjøpt av Vinmonopolet selv og representerer de mest kjente og etterspurte produktene i butikkhyllene. I tillegg til basisutvalget vil det også være 62 testvarer tilgjengelige. Testvarene gir importørene muligheten til å «prøveselge» nye produkter i en begrenset periode, med håp om at de kan kvalifisere seg for fast listeføring.
Samlet sett illustrerer Vinmonopolets sortiment en dynamisk tilnærming til distribusjon av alkoholholdige drikker, der både importører og Vinmonopolet selv spiller viktige roller. Dette systemet gir forbrukerne mulighet til å utforske et bredt spekter av produkter, samtidig som det opprettholder en viss kontroll over kvaliteten og tilgjengeligheten av varene i det norske markedet. Vinofil lurer på om vi når 50.000 varelinjer? Og hvorfor skal man ha et slikt utvalg?
Avslutningsvis kan vi konkludere med at selv om Vinmonopolets totale salg har gått ned i 2024, avdekker tallene interessante endringer i nordmenns drikkevaner. Trenden mot lettere, lysere og alkoholfrie alternativer ser ut til å fortsette, noe som kan indikere en økende bevissthet om helse og livsstil blant norske forbrukere. Men, det er stort men. Om polet ikke får endret rammevilkår til å sto imot grensehandel og andre handelslekkasjer kan det bli skummelt på sikt.
Kilde: Vinpuls/ Vinmonopolet