ARTIKKEL OPPDATERES. Nyhetsslippet like før sommerferien i basis, parti og test sortimentet lanseres 2. juli 2025. Under kan du lese hva Vinmonopolet selv beskriver lanseringen. Jeg smaker alle vinene 24. juni og gir min vurdering av vinene og nyhetslippet. Ifølge polet selv er lanseringsplanen 2025-3 tilpasset sesonger, trender og utviklingen i salget. Målet deres er at sortimentet skal dekke faktisk og forventet etterspørsel fra alle kunder. Samtidig skal lanseringene skape valgmuligheter og konkurranse innenfor de ulike varegruppene og prissegmentene.
Kildetekst: Vinmonopolet
Hvitvin fra Sør-Afrika
Lyst og lett-trenden fortsetter, og hvitvin tar markedsandeler. Juli er med sine lange dager høysesong for denne produktgruppen, og polet har behov for ytterligere påfyll og dynamikk i sortimentet. I november 2024 ble det lansert et knippe chenin blanc-baserte viner fra Sør-Afrika, og vi skal nå i 2025 følge opp og vise bredden i hvitvin fra Sør-Afrika. Vi etterspør derfor chardonnay og sauvignon blanc fra ulike regioner og med ulike sensoriske uttrykk. Dette er druetyper som favner bredt, og som svært mange av våre kunder har et forhold til. Lanseringene retter seg både mot søkende og dedikerte kunder, og vil gjennom varierende krav til etiske og/eller miljøsertifiseringer eller krav til lettvektemballasje bidra til å øke vårt utvalg av produkter med bærekraftselementer. Dette vil gjøre det enklere for våre kunder å ta bærekraftige valg når de handler hos oss.
Sicilia
Vin fra Sicilia opptar denne gang en større del av de italienske lanseringene. Fiano er i hovedsak tilknyttet Campania, men dette er en drue som stadig brer om seg, mye takket være sin resistens mot tørke og evne til å beholde moderat alkohol og en frisk syrestruktur. Dette er egenskaper som blir stadig viktigere med tanke på klimaendringene. Lanseringen er et ledd i å øke bredden innen italiensk hvitvin i sortimentet, denne gangen med et sør-italiensk alternativ rettet mot våre søkende kunder. På rødvinssiden er frappatos delikate stil godt egnet til det norske markedets preferanser for lyse og lette rødviner. Frappato-baserte viner egner seg dessuten spesielt godt til sommersesongen der de kan drikkes lett avkjølt. Lanseringen vil også gi bredde i utvalget av økologiske alternativer fra Sør-Italia for våre søkende og dedikerte kunder. En smakebit på Etnafagtemaet i november kommer også i juli som er høysesong for rosévin.
Hellas
Hellas som vinland har for alvor etablert seg både i Norge og internasjonalt de siste årene, og det er økende etterspørsel etter gresk vin generelt. Hittil har basisutvalget i hovedsak rommet det mest kjente og klassiske innen rødt og hvitt fra landet. Spesifikasjonene i denne lanseringsplanen er derimot rettet mot det litt mindre veletablerte, men som stil- og kvalitetsmessig har potensial til å treffe spesielt våre søkende og dedikerte kunder. Intensjonen med lanseringene er å skape både bredde og dybde i utvalget av gresk vin i vårt sortiment slik at dette reflekterer utviklingen i landet. På hvitvinssiden ser vi til druen moschofilero, Mantinia sin stedegne skatt, som gir den noe uvanlige kombinasjonen av en aromatisk, floral profil og høy syre. Moschofilero har rosa skall, og ettersom druen kan gi flere ulike stiler går den under navnet kameleondruen. Kombinert med agiorgitiko skapes aromatiske og friske roséviner på Peloponnes, perfekte for våre søkende kunder som ønsker et rosévinsalternativ utenfor allfarvei. På rødvinssiden vil våre dedikerte kunder få sjansen til å oppleve transparente og saftige viner basert på limniona, som til tross for sine marginale beplantninger på omkring 30 ha øker i popularitet både blant produsentene og blant vinentusiaster.
Sveits
Sveits er et lite fjelland midt i Europa. Kulturelt er landet preget av landene rundt. Det snakkes både tysk, fransk og italiensk. Likevel fremstår Sveits som noe sært og lukket. De er ikke med i EU, og mye av økonomien er innadrettet. Sveits produserer en del vin, men langt fra nok til å dekke eget forbruk. I tillegg til egenproduksjon av ca 100 millioner liter med vin, så importerer Sveits mye vin. Kun 1-2% av vin produsert i Sveits eksporteres. I nabolandene er vin fra Sveits kjent for å være dyr. Produksjonskostnadene er typisk høyere enn i andre land. I de senere årene ser vi likevel at prisutviklingen for kvalitetsvin er mer moderat i Sveits.
I og med at nesten alt av vin forbrukes nasjonalt, så blir også prisveksten nært knyttet sammen med landets øvrige prisvekst og denne er moderat i forhold til prisveksten på kvalitetsvin ellers i verden. Dette, sammen med det kjølige klimaet, gjør Sveits til et mer interessant land å se til enn tidligere. Det lages vin mange steder i Sveits, og de tidvis ganske små vinregionene er spredt. I denne lanseringsplanen etterspør vi tre viner fra Sveits. To hvite og en rød. Fra Vaud etterspør vi en chasselas fra vinmarkene over Genevesjøen.
Chasselas er kanskje Sveits mest kjente druetype for hvitvin, og sveitserne elsker å servere vin av denne druetypen til sine osteretter. Den er obligatorisk til ostefondue. Genevesjøen ligger på 500 meters høyde, så samtlige vinmarker er høyt beliggende. Chasselas fra dette området er kjent for å ha god lagringskraft. Fra Valais etterspør vi en hvitvin fra heida-druen, som også er kjent som paien, eller savagnin i Frankrike. Navnet heida benyttes øst i Valaisdalen og er en spesialitet fra landets høyest beliggende vinmarker. Den røde vinen vi etterspør er en pinot noir fra vinmarkene ved Bielersjøen og Neuchatelsjøen. Språkmessig går det et skille her, hvor det snakkes tysk ved Bielersjøen og fransk ved Neuchatelsjøen. Vi er nå helt vest i Sveits, ikke langt fra den franske vinregionen Jura.
Sommerdrikke/sommerrød
Rødvin passer også godt til sommeren. Vi søker et knippe røde viner som er lettere og friskere i stil og skal passe godt til den varmere årstiden. Spätburgunder fra Franken, pinot noir fra USA og blaufränkisch fra Carnuntum er blant annet viner innenfor temaet. I tillegg lanserer vi grillvin fra Roussillon og lys lager fra Asia.