Helsedirektoratet har konkludert med at musikkgruppen Ballinciaga har drevet ulovlig reklame for alkoholholdige drikker. Gruppen får nå et varsel om nødvendige rettinger av flere forhold, samt et mulig overtredelsesgebyr på omtrent 2,4 millioner kroner.
Helsedirektoratet har avdekket omfattende markedsføring som strider mot reklameforbudet i alkoholloven. All form for alkoholreklame er forbudt, og vi anser det som spesielt alvorlig at Ballinciaga retter sin markedsføring mot barn og unge. Gitt alvoret i saken og en konkret vurdering av forholdene, er det foreløpige gebyret satt til maksimalt beløp, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.
Alvorlige brudd
Det varslede overtredelsesgebyret til Ballinciaga er satt til maksgrensen, som i dette tilfellet er 20 G, noe som tilsvarer litt over 2,4 millioner kroner. Helsedirektoratet mener at Ballinciaga har brutt reklameforbudet på samtlige punkter i loven:
- Forbudet mot å reklamere for alkoholholdige drikker
- Forbudet mot å reklamere for varer med samme merke eller kjennetegn som alkoholholdige drikker
- Forbudet mot å inkludere alkoholholdige drikker i markedsføring av andre varer eller tjenester

Flere brudd
Helsedirektoratet har mottatt flere henvendelser angående Ballinciagas markedsføring av alkoholholdige drikker. Basert på disse opplysningene har Helsedirektoratet iverksatt tilsyn.
I forhåndsvarselet som nå er sendt ut, varsler vi om pålegg om retting av enkelte forhold, samt muligheten for å ilegge overtredelsesgebyr for gjennomførte arrangementer og markedsføring på sosiale medier. Ballinciaga har for eksempel delt innhold der alkoholholdige drikker ble markedsført fra scenen, og hvor ungdom ble invitert til å delta i drikkekonkurranser, påpeker Linda Granlund. ( bilde)